Dalam Islam, semua perbuatan
boleh menjadi ibadah. Begitu pula tidur, seperti yang dicontohkan oleh
Rasulullah saw. Dalam Al-Quran, Allah swt pun menyuruh kita untuk tidur. Namun,
ternyata ada dua waktu tidur yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk tidak
dilakukan. iaitu:
1. Tidur di Pagi Hari Selepas
Solat Subuh
Dari Sakhr bin Wadi'ah
Al-Ghamidi radliyallaahu 'anhu bahwasannya Nabi shallallaahu' alaihi wasallam
bersabda:
"Ya Allah, berkahilah bagi
ummatku pada pagi harinya" (HR. Abu dawud 3/517, Ibnu Majah 2/752,
Ath-Thayalisi halaman 175, dan Ibnu Hibban 7/122 dengan sanad shahih).
Ibnul-Qayyim telah berkata
tentang keutamaan awal hari dan makruhnya mensia-siakan masa dengan tidur,
dimana beliau berkata:
"Termasuk perkara yang
makruh bagi mereka - iaitu orang soleh - adalah tidur antara solat Subuh dengan
terbitnya matahari, kerana waktu itu adalah waktu yang sangat berharga sekali.
Terdapat kebiasaan yang menarik dan agung sekali mengenai pemanfaatan waktu
tersebut dari orang-orang soleh, sampai-sampai walaupun mereka berjalan
sepanjang malam mereka tidak toleransi untuk berehat pada waktu tersebut hingga
matahari terbit. Kerana ia adalah awal hari dan sekaligus sebagai kuncinya. Ia
merupakan waktu turunnya rezeki, adanya pembagian, turunnya keberkatan, dan
darinya hari itu bergulir dan mengembalikan segala kejadian hari itu atas
kejadian saat yang mahal tersebut. Maka seyogyanya tidurnya pada saat seperti
itu seperti tidurnya orang yang terpaksa "(Madaarijus-Saalikiin 1/459).
2. Tidur Sebelum Shalat Isya '
Diriwayatkan dari Abu Barzah
radlyallaahu 'anhu: "Bahwasannya Rasulullah shallallaahu' alaihi wasallam
membenci tidur sebelum shalat isya 'dan berbual selepas" (HR. Bukhari 568
dan Muslim 647).
Majoriti hadis-hadis Nabi
menerangkan makruhnya tidur sebelum shalat isya '. Oleh sebab itu At-Tirmidzi
(1/314) mengatakan: "Majoriti ahli ilmu menyatakan makruh hukumnya tidur
sebelum solat isya 'dan berbual selepas. Dan sebahagian ulama 'lainnya memberi
keringanan dalam masalah ini. Abdullah bin Mubarak mengatakan: "Kebanyakan
hadis-hadis Nabi melarangnya, sebahagian ulama membolehkan tidur sebelum solat
isya 'khusus di bulan Ramadhan saja."
Al-Hafidh Ibnu Hajar berkata dalam Fathul-Baari (2/49): "Di antara
para ulama melihat adanya keringanan (iaitu) mengecualikan bila ada orang yang
akan membangunkannya untuk solat, atau diketahui dari kebiasaannya bahawa
tidurnya tidak sampai melewatkan waktu solat. Pendapat ini juga tepat, kerana
kita katakan bahawa alasan larangan tersebut adalah kebimbangan terlewatnya
waktu solat. "